Friday, January 8, 2010

Gereja diserang:Astaghfirullah (استغفر الله )

terlalu banyak bangkai busuk, berat dan besar (barangkali aku salah satu daripadanya, tapi untuk kiasan pada makna yg lain). bangkai yg membusuk ini merosakkan hidup bersiasah dan bermasyarakat di tanah air ini. bangkai2 rasuah, pecah amanah dan penyelewengan kuasa. semua org tahu - biarpun media2 milik penguasa menutupnya, cuba mengalihkan pandangan umum. semua org tahu kerana ramai yg merasainya:

-kenaikan harga barang (dgn gaji yg tidak naik2, malah ramai juga yg kehilangan kerja)

-kes-kes penyelewengan duit/harta negara dan tabung awam, spt PKFZ, enjin jet hilang

-perseteruan dan perebutan kuasa/harta di kalangan pimpinan Umno, MCA, MIC dan parti2 BN lainnya.

dan pastilah banyak lagi, semua org sekarang ini boleh menyebut dan memperjelas dgn panjang lebar hal2 ini.

maka, ALLAH pun dipergunakanlah, tapi bukankah ALLAH itu sebaik-baik perancang?

sebuah gereja telahpun terbakar, apakah nanti ada masjid yang terbakar? di mana-manapun aku tetap akan bersedih, jika agama menjadi alat hasrat rakus politikus. di mana-manapun aku akan meratapi kehancuran rumah-rumah ibadat, baik itu masjid atau surau atau kuil atau tokong atau gereja atau gudwara yg diroboh penguasa atau dihancurkan para penganutnya yg bersengketa.

perang antara agama dalam sejarahnya hanya menguntungkan org tengah pihak peniaga senjata. permusuhan antara agama atau antara mazhab2 dlm agama yg sama, kebiasaannya juga terjadi kerana percaturan penguasa atau elit pemerintah yg terdesak - bodoh, jahat, banyak bangkai tak dapat ditutup - lalu cuba mengekalkan kekuasaannya dengan cara mengadu domba rakyat jelata, menjadi batu api membakar dan akhirnya mempertahankan kekuasaan (sementara) mereka atas hangus kesengsaraan org lain. inilah warisan khianat terhadap mandat rakyat; suatu dasar pecah dan perintah yg diamalkan penjajah Inggeris selama ratusan tahun dan difotokopi byk rejim2 dunia hari ini. seperti misalnya sengketa sunni dan syiah di Iraq dan Pakistan? atau Islam dan Kristian di Ambon? siapa untung? org2 Sunni kah yg untung - jawabnya bukan. org2 Syiah kah yg untung - jawabnya bukan. org2 Islam kah yg untung - juga bukan. org2 Kristian kah yg untung - juga bukan.

bertenang dan bersabarlah. berfikirlah dalam-dalam sebelum bertindak. tamak kesombongan harta dan serakah keangkuhan kuasa tidak akan membawa kita semua ke mana-mana. akhirnya, siapakah yang untung???

BERITA:

gereja hangus dibaling bom petrol

http://malaysiakini.com/news/121443

Pakatan: Umno perlu bertanggungjawab atas serangan terhadap gereja

PM arah tingkat keselamatan

Ada apa dengan isu The Herald

3 comments:

  1. ALLAH Yang Maha Mengasihi itu untk semua.. kiranya kita mahu merasai Cintanya yang mustahil dpt diperoleh drpd kebendaan duniawi. Rahmat, teruskn limpahan jiwa mu!

    Sheri.

    ReplyDelete
  2. menyedihkan apa yang berlaku ni.

    ReplyDelete
  3. jika itu kerja orang Islam..sememangnya sgt memalukan!!!
    dan isu ni diperbesarkan seolah2 ingin menutup isu2 lain yg lbh pntg seperti rasuah, kenaikan gula, pkfz, GST dan byk lg isu...
    jemput ke blog saya...ulasan mengenai isu ini dr perspektif yg berbeza

    erk888.blogspot.com

    ReplyDelete