Monday, December 13, 2010

Tentang kabel dari Singapura dan Wikileaks :~)

1.Tentang kabel berkaitan Anwar, Najib, Mahathir dan Khairy:

http://merdekareview.com/bm/news.php?n=11359

-Singapura sebuah negara yang cerdik, pandai dan bijak terutamanya dalam urusan untuk membuat keuntungan sebanyak yang mungkin. Singapura dengan ciri-ciri kerajaannya sekarang, tidak akan semudahnya membenarkan wujudnya asas kepimpinan Malaysia yang cekap berwibawa - 'competent'. Kepimpinan Malaysia yang tegas, amanah, telus, bersih dan demokratik hanya akan menjadi batu penghalang kelangsungan politik Lee Kuan Yew dan PAP dalam isu-isu yang berkaitan dengan Malaysia. misalnya:

- bekalan air dan empangan-empangan air milik Singapura di Malaysia. Isu pembelian harga air dari Malaysia yang tidak masuk akal. Perjanjian tahun 1961, menjual air ke Singapura semurah 3 sen untuk 1000 gelen air dan Singapura menjual air yang diproses mereka kepada Malaysia dengan harga setinggi 50 sen untuk 1000 gelen air 'bersih'.
(rujuk http://beritasemasa.com/kesudahan-isuperjanjian-air-malaysia-singapura)

- perluasan wilayah sempadan perairan. seperti yang pernah terjadi di Pedra Blanca, Singapura (dulu Pulau Batu Puteh). Rumah Api di Pulau Pisang kendalian Maritime and Port Authority of Singapore, yang berdasarkan perjanjian tahun 1900.
(rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Pulau_Pisang_Light)

-Tanah KTMB di Singapura:
http://beritasemasa.com/perjanjian-malaysia-singapura

-Kelangsungan hidup Singapura amat bergantung dengan Malaysia. Kita ambil saja contoh isu air, elemen kehidupan yang amat penting itu. Singapura perlu lebih adil, jujur dan belajar berkerja sama untuk hidup harmoni dengan jirannya Malaysia serta negara lainnya di rantau ini. Tetapi Singapura berdepan dengan masalah rejimnya yang autokratik berpandukan pemerintahan kukubesi yang ekonominya berupa kapitalisme, ketamakan bermatlamatkan keuntungan semaksima mungkin.

-Perlumbaan senjata di rantau Asia Tenggara ini juga telah dimulai oleh Singapura.

2.Tentang Wikileaks:

Rupa-rupanya pengasas Wikileaks Julian Assange pernah melawat Anwar tahun lalu di Malaysia, kemudiannya di tahan polis Cawangan Khas. Hal ini didedahkan oleh wartawan, pemikir dan filusuf Fathi Aris Omar di dalam blognya:
http://patahbalek.blogspot.com/2010/12/wikileaks.html

No comments:

Post a Comment