Monday, April 27, 2009

Kenapa sampah, sisa kotoran dan bahan buangan?





Sebabnya, aku adalah salah seorang penyumbang terbesarnya. Plastik bungkus rokok. Plastik 7-11, beg plastik itu, plastik ini. Pernah cuba-cuba tak mau pakai beg plastik. Tapi hanya sekali sekala. Akan aku cuba mengubahnya. Akan. Belum lagi. Atau sedang berbuat. Entahlah, mungkin aku masih degil seperti plastik.

Tapi ini hal, bukan aku saja. Aku, engkau, mereka, hampir kesemua kita belum lagi cukup bertindak.

Haloba rakus menimbunkan ruang dengan sampah. Busuk bau kekuasaan tengik bengik politik. kitapun sama-sama kencing pahing dan maung memberakkan taik. Hancing cirit atau hangit sembelit. Sampah itu jika plastik akan menjadi beban hidup manusia sekarang dan akan datang, kesan ketamakan kita juga. Sampah itu jika hantu akan menjadi Altantuya. Sampah itu jika taik lembu akan menjadi baja. Sampah itu jika timah, besi, logam, getah, kertas, kaca bolehlah dikitarsemula.

Tapi kini, teknologi memungkinkan segalanya, di Jepun sampah dapat dijadikan simen. Berguna rupa-rupanya sampah untuk membangun dan membina dan nanti musnah lagi.

klik ke: http://majarimagazine.com/2008/02/produksi-semen-dari-sampah/

4 comments:

  1. mestilah banyak sampahnya tak terhingga banyaknya. pernahkah kita kira mengira menghitung mengukur menimbang berat sampah?

    ReplyDelete
  2. badan jgn bau sampah sudah@#%$%$^^%&&&*(((^%$#^

    ReplyDelete
  3. Sampah juga umpama kekayaan buat mereka yang kurang bernasib baik.

    //peminat

    ReplyDelete