Monday, January 4, 2010

...Eksperimen Space Gambus&TAF


album ini terbitan kuratis (kurator artis) Puan Nur Hanim, garapan Zul (pemuzik gambus Dewangga Sakti) dan seniman kontemporer Kamal Sabran. harganya RM 20 (setiap RM5 akan disumbangkan untuk Tabung Amirul Fakir). Amirul Fakir, penyair/penulis dari Ipoh. sekarang dia sedang menderita penyakit barah yg sudah mencecah tahap keempat. Amirul seorang kenalan yang cukup aku hormati, tak sempat utk aku bersahabat baik dengannya.
. . .
maaf aku menggunakan kata kenalan berbanding kawan. kerana sebenarnya tak banyak yang aku ketahui tentang kehidupannya, apatah lagi dia seorang yang suka berahsia. pengalamanku yg tidak mutlak - tidak juga muktamad paling benar - ini memberitahuku bahawa semakin lama, kata kawan dalam hidupku makin kehilangan makna yg aku fahami atau cita-cita/khayal hasratkan, seperti juga kata keluarga, kumpulan, kolektif, komuniti, parti, kerajaan, masyarakat, negara.

tapi aku faham. dunia bukanlah sebuah syurga dengan segala impian indah menjadi kenyataan.kesempurnaan bukanlah hak diriku. aku juga mengerti manusia tak dapat mengawal, menentukan apatah lagi meletakkan - lebih teruk memaksa - impian/khayalan kita kepada diri org lain untuk dilaksanakan. manusia juga dalam kesementaraannya tak akan dapat memilik punyakan apa saja - termasuk Allah (tapi Allah memilik punyakan segalanya). cuma negara dengan kekuasaan senjata/undang2/wang boleh saja cuba memaksa memilikpunyakan apa2 saja.

kerana dalam banyak perkara, hidup ini memang masing2, hinggakan terkadang aku sering merasa seperti orang asing (yg terlalu mementingkan diri sendiri). deja vu semakin mengabur, betapa kununnya aku seakan kenal dan tahu, namun sebenarnya aku tidak tahu. yg aku tahu, aku seorang narsisus kagum melihat bayang2ku sendiri di air, menafi wujudnya org lain, mengangankan aku dan orang lain itu sama, hinggakan terlupa ada sempadan antara diri kita semua.

kadang-kadang secara sedar atau tidak sedar mungkin dlm byk hal aku (atau mungkin korang semua) hanya menipu saja. aku suka untuk menjadi seorang individu, biarpun terlupa (atau buat2 lupa) yg hidup aku setakat ini didanai masyarakat atau aku suka ungkapan inggerisnya, 'sponsored by society'. aku hanya mencuba sebenarnya untuk menjadi individu yg kununnya mengambil tahu, prihatin atau sedar.

begitulah kontradiksi, pertentangan2nya. aku relaks2 saja kerana hidup beginilah. baik buruk, tesis dan anti tesis akan tetap meneruskan kehidupan 'alam' ini. dan aku hanyalah satu titik di antara bilionan nyawa2 manusia (tak termasuk tumbuhan, haiwan, hidupan lain) di dunia. dan usiaku juga hanyalah satu titik halus perjalanan jutaan tahun sejarah alam. jadi memang masalah besar kalau-kalau aku merasa macam bagus atau penting. aku biasa2 ajer.
. . .
berbalik kpd Amirul. sudah agak lama sebenarnya aku meneliti antologi puisi Amirul Fakir yang berjudul Fossil dan kumpulan cerpennya Mea Culpa. cuma aku belum dapat lagi menyiapkan ulasan/tulisan yg aku hasratkan itu. kerana untuk seorang Amirul Fakir, kununnya aku ingin mencatatkan tulisan yg lebih serius, dan kurang bermain-main - atau kalau boleh dapat menghasilkan misalnya suatu ungkapan yg disebut Abg. Syed tentang Amirul Fakir adalah 'seorang kafka timur'.

(Untuk info lanjut mengenai SGE, hubungi Kamal Sabran 016 5533391)



3 comments:

  1. Terima kaseh kerana menyokong usaha-usaha TAF yang tak seberapa, yg sebenarnya sekadar menjadi penawar duka AF buat sementara.

    Aku rasa kata2 kau tak kurang power. 'Amirul akan menjadi cult'. Harap2 begitulah..

    ReplyDelete