Saturday, October 3, 2009

FFF: Menang atau kalah, aku tak kisah, yang penting surahnya

Al Fatehah Memali, sebuah dokumentari hanyalah catatan rakaman gambar bergerak, bunyi, suara, lagu dan nyanyian tentang peristiwa ngeri pembunuhan beramai-ramai, yg berlaku 24 tahun lalu. ia hanya dapat menjadi kenyataan setelah NGO Komas memberikan dana berjumlah RM5ribu, bagi membiayai projek ini. juga tidak dilupakan usaha bantuan dokongan kederat tenaga, luangan masa, sumbangan sumber kesemua kawan2, kenalan, senarai panjang orang perseorangan serta yg paling penting warga Memali itu sendiri.

Al Fatehah Memali, malam nanti akan dipertandingkan dalam Freedom Film Fest, di Central Market. Ia bakal dipertandingkan dengan 'filem'2 dokumentari lainnya, Kayuh, arahan Sook Hwa dan No Silver Lining: The Perak Crisis, arahan The S-Ploited (Sherry dan Sherra). Kayuh menceritakan tentang bantahan berbasikal Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit), manakala No Silver Lining pula mengkisahkan krisis disebalik rampasan kuasa di Perak.

adat pertandingan, ada yg menang dan ada yg kalah, tapi itu bukanlah persoalan pokoknya.

yang paling penting, isu Memali kini mula diperbincangkan lagi - khususnya dikalangan khalayak berbahasa Inggeris, bukan Melayu - yg ditipu dan percaya propaganda kerajaan, bahawa warga Memali wajar diperlakukan sedemikian rupa, diperhina maruahnya atas alasan pelampau agama yg menggugat keselamatan negara, tanpa bukti dan perbicaraan yg adil; khusus juga bagi generasi muda yg tidak pernah tahu atau tidak ambil tahu tentang tragedi Memali.

seminggu ini, media2 blog, NST, The Sun, The Star,Klue.Com telah membuat liputan berkenaan Al-Fatehah Memali.

tadi siang aku telah menghadiri acara pembukaan Freedom Film Fest. aku telah disapa beberapa org kenalan dengan ayat2 yg aku tidak ingat secara tepatnya apa, tetapi membawa maksud kununnya aku ni selebriti - hanggok kau!

terima kasih atas penghargaan tersebut. tetapi ianya masih lagi bukan pokok persoalan, barangkali sekadar daunan atau hal-hal ranting sahaja.

perkara pokok yg paling penting lagi adalah keadilan untuk warga Memali, akta zalim warisan penjajah I.S.A, keberanian As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya serta para syuhada Memali melawan penahanan tanpa bicara dengan korban darah mereka.

bertahun-tahun lamanya isu Memali dipendamkan, malah kes saman keluarga syuhada pula diselesaikan di luar mahkamah, bertahun-tahun lamanya juga isu Memali hanya dilihat sebagai isu agama.

sudah tiba masanya Memali menjadi perjuangan hak asasi manusia. kerajaan Malaysia perlu memohon maaf secara terbuka atas kesalahan jenayah masa lalunya. jika kerajaan boleh mengakui kesilapannya dalam peristiwa pemecatan ketua hakim negara, Salleh Abas - kenapa tidak Memali?

maruah adalah bahagian penting hak asasi manusia,
bahawa manusia dilahirkan bebas merdeka, setara dan bermaruah!

kembalikan maruah warga Memali!
tubuhkan Suruhanjaya Pemulihan dan Kebenaran tentang Peristiwa Memali (klik sini)!

tafakur dan Al Fatehah untuk Memali.

SS: Al-Fatehah Memali akan aku muat naikkan ke dalam You Tube dan blog, setelah tamat tayangan FFF, sepanjang bulan Oktober ini. tentang DVD atau CD, itu tergantung ongkosnya nanti.

5 comments:

  1. haha kalau ada orang anggap lu selebriti,lu lah selebriti pertama yang gua pow rokok hahaha!

    ReplyDelete
  2. Malam ini apabila teriak bulan purnama Syawal, aku membawa ingatan peristiwa puak Jahrinya yang telah berlalu ratusan tahun, untuk mencetuskan airmata yang tak mau dicurahkan.

    ReplyDelete
  3. yang penting kita terus berjuang bro!

    ReplyDelete
  4. Sdra Rahmat,
    Saya sebenarnya baru sahaja mengikuti blog sdra setelah diperkenalkan oleh sahabat saya semasa melepak di Gombak pada malam raya baru-baru ini.
    Semasa semak emel saya di pejabat, ada pula rakan ofis yang forwardkan entri sdra mengenai kewujudan Malaysia pada 1937. Saya terus link ke blog saya.
    Syabas dan tahniah atas kelahiran Al-Fatehah Memali. Usaha sdra ini amat saya hormati. Semoga saudara terus berkarya.

    ReplyDelete
  5. memang AWESOME...Sebaik baik langsung peringatan kita yg ada selalu di tulus ikhlas pada hari ini dan selalu, kita pengkong itu buat baik sentosa buat semua(rakyat)...

    Al-Fatihah memali AWESOME!!(kau dan memali)
    ISA JAHANAM...!!
    Slamat Rahmat

    ReplyDelete