Monday, July 13, 2009

Kg Kerayung, ada apa Ronnie Liu?

di mana2 di dunia hari ini, tanah bukan milik semua orang. maksudnya ramai org tak bertanah. seperti di Malaysia, ada org yg mendapat anugerah puluhan ribu hektar tanah. ada org memiliki ratusan ribu hektar tanah. tapi kesimpulannya pemilik tanah yg luas berjumlah sedikit, berbanding ramai manusia yg tidak bertanah.

kenapa ini terjadi? sebab penguasa/ kerajaan bukan dari rakyat untuk rakyat. hanya pada masa pilihanraya dapat undi dari rakyat tetapi untuk kepentingan segelintir org yg telahpun sedia ada kaya raya.

sejak dulu lagi tanah rakyat direbut, dirampas, dijarah dan dijajah. dari zaman Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan Inggeris lagi ke zaman Parti Perikatan hinggalah bertukar nama menjadi Barisan Nasional.

kerajaan Bini Najib (BN) memang telah berat dan banyak beban sejarahnya dalam hal2 merampas hak tanah rakyat.

dari Sungai Sireh ke Teluk Gong, Lubuk Merbau dan Kerpan, Kg Sungai Nipah dan Kg. Berembang. kini terdengar lagi cerita yg lebih kurang sama bertahun-tahun lamanya, kali ini di Kg. Kerayung, Pandamaran, Selangor pula.

Cuma bezanya, dalam kes Kg. Kerayung ini kelihatannya kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor atau mungkin exconya, Ronnie Liu seperti menyebelahi kepentingan niagawan kaya kunun namanya pemaju (penghancur kot)dan bukannya kepentingan awam penduduk Kg yg bakal kehilangan penghidupan mereka.

Melati Ehsan. sedap namanya, harum indah bunga melati dan sifat ehsan kebaikan.namanya saja yg sedap, baik dan harum. perbuatannya cukup meloyakan, busuk dan jahat. Melati Ehsan adalah kompeni pemaju (atau penghancur)yg sedang mencuba merampas tanah Kg. Kerayung.

2 comments:

  1. tak kira la dari kalangan mane pun pemerintah, yg tak betul tetap tak betul.yg bagus tetap bagus bro.
    yang tak betul, wajib ditelanjangkan..

    ReplyDelete
  2. Bangunlah penduduk Kampung Kerayung
    Tanah itu, rumah itu hak kamu
    bela warisan nenek moyang kamu
    pegang semangat Jebat
    lawan kezaliman habis-habisam

    ReplyDelete