Monday, August 24, 2009

Gedung Kartun - Zunar dan kawan2; telah beredar; dptkan di pasaran



Harga: RM4
Jumlah muka surat termasuk cover: 68
Tenaga Editorial: Zunar (Ketua Pengarang), Jonos (Nur Azlin Ngah) - Ketua Kartunis, Ronasina (Affendi)-Pengarang/Pelukis dan kartunis Enot dan Haili.

Email: gedungkartun@gmail.com

Penyumbang (kartunis): Roy, Cabai, Madsein, Kidol, Haili, Kawe, Oly, Deng, Ubilepih, Nur, Dikuk, Fahmi

Penyumbang rencana: Pyanhabib, Vovin, A. Samad Said

**********************************
Tiga tujuan utama malajah ini diterbitkan:

1. Untuk memenuhi kehendak orang ramai yang inginkan maklumat alternatif, apa lagi ia disampaikan dalam bentuk jenaka dan sindiran-- memandangkan tiada majalah kartun di Malaysia yang memberi perhatian kepada perspektif ini.

2. Untuk memberi ruang kepada kartunis-kartunis muda berkarya memandangkan ramai kartunis-kartunis muda cenderung kepada idea-idea kritis tetapi tiada media yang menyediakan ruang untuk mereka. Kami berharap beberapa nama besar akan dapat dilahirkan oleh Gedung Kartun.

3. Untuk mengangkat martabat kartunis supaya mereka tidak dilihat sebagai golongan pembuat jenaka sahaja, tetapi kartunis sebenarnya mempunyai pendirian dalam isu-isu di sekitar mereka, dengan itu melahirkan "Suara Kartunis".

4. Dengan penerbitan ini, kami telah mencipta sejarah dengan menyediakan satu tapak asas, dengan harapan ramai kartunis-kartunis di Malaysia, terutama yang muda akan mengikut jejak langkah kami bagi mengujudkan satu budaya melukis kartun tanpa rasa takut atau atau dipengarhi.

Apakah Gedung Kartun?

"Idea penerbitan ini telah saya bincang dengan rakan-rakan seperti Jonos dan Ronasina sejak setahun lepas, tetapi baru kini dapat direalisasikan. Gedung Kartun menyentuh isu-isu semasa, politik, ekonomi, hak asasi, reformasi dan lain-lain dari sudut yang alternatif berdasarkan analisis kartunis.

Namun begitu Gedung Kartun tidak terikat dengan mana-mana parti politik. Namun begitu, harus ditegaskan bahawa Gedung kartun bukanlah majalah yang membawa identiti personal saya, ia adalah identiti sebuah kumpulan baru kartunis.

Kartunis diberi kebebasan untuk mengemukakan idea dan diberi kebebasan untuk mengekspresi teknik lukisan masing-masing. Secara ringkasnya ia adalah sebuah majalah berat yang disampaikan secara santai.

Antara isu-isu yang dikupas dalam keluaran pertama ialah SPRM, PKFZ, kematian Teoh Beng Hock, Air percuma oleh kerajaan Selangor, demonstrasi anti-ISA, kerajaan perpaduan, merdeka, PPSMI, nostalgia 98, rumah Khir Toyo dan lain-lain.

Buat permulaan ia dicetak 10,000 naskah dan diedar seluruh Malaysia. Sekiranya ada permintaan baik, kami akan tambah.

1 comment: