Monday, May 11, 2009

Negara



Negara yang baik itu adalah sebuah negara yang demokratik, menghormati hak asasi manusia, tidak rasuah dan merompak, sebaliknya mengagihkan kekayaan dengan adil, aman sejahtera menolak kezaliman, kekejaman dan perilaku kekerasan terhadap rakyatnya sendiri.

Sebuah republik belum tentu dapat menjanjikan keadilan. Seperti juga sebuah kesultanan itu juga belum tentu dapat menjanjikan hak-hak asasi manusia yang secukupnya. Yang ada cuma dua bentuk kaedah menyusun atur cara-cara hidup bermasyarakat. Memerintah dengan kejam, kuku besi, zalim dan autokratik. Ataupun memerintah dengan adil, saksama, cinta damai, sejahtera dan demokratik.

Kesultanan berparlimen seperti di Inggeris berubah, berkembang dan menjadi demokratik. Di Inggeris, Parti Buruh atau Parti Konservatif, boleh selang-seli memerintah atas undian pilihan rakyat. Manakala sebuah Republik Islam Sudan pula menjadi autokratik, melanggar hak-hak asasi manusia. Misalnya ada penahanan tanpa bicara, atau kehakiman tidak adil, sama juga yang pernah terjadi di republik Soviet, atau di Amerika Syarikat juga (yang ngaku juara demokrasi dunia).

Buat aku negara hanyalah tulang-tulang rangka besi konkrit, kota, sempadan, kuasa senjata –undang-undang, penjara,polis, tentera – mengawal segala perkakas, alat-alat pengeluaran hasil manusia. Jadi negara itu perkakas untuk apa atau untuk siapa?

“Mereka sudah di pertengahan jalan ke arah negara republik, adakah kita mahu merelakannya?” Begitu tajam hasutan Awang Selamat di Mingguan Malaysia. Kita tahu tujuan kata dalam ayat-ayat sampah propaganda.


Imej CCD Google

1 comment: