Tuesday, May 26, 2009

Hidup bersama menolak perkauman (1)*

Kalau kita membaca blog atau media mega gerombolan United Malays National Organization, bolehlah disimpulkan bahawa orang-orang Melayu United Malay National Organization (Umno) membenci orang-orang Cina. Punca kebencian itu, kalau dikaji-kaji kononnya dikatakan berpunca daripada kuasa orang-orang Melayu yang terhakis. Gerombolan Umno mengatakan orang-orang Cina menguasai kekayaan di bumi ini.

Umno bencikan babi kerana ia dimakan orang-orang Cina, dan mengArabkan perkataan babi, menjadi khinzir, bagi menyucikan kekotoran yang menjadi makanan orang-orang Cina ini. Peliknya, orang-orang Inggeris yang sama memakan babi ini, tidak pula dibenci Melayu Umno. Sewaktu semboyan kemerdekaan aliran pakatan PUTERA-AMCJA ditiupkan. Apa kata gerombolan Umno? Kata Dato' Onn Jaafar, “orang-orang Melayu buat jarum pun tak boleh, macam mana hendak merdeka. orang putih boleh buat kapal, kapal terbang....”

Puncanya adalah politik pecah dan perintah penjajah Inggeris yang masih kekal hingga ke hari ini. Umno sering memomok-momokkan Singapura sebagai tanah 'orang-orang Melayu' yang telah tergadai ke tangan Cina - dengan hantu yang bernama Lee Kuan Yew. Siapa yang memberikan Lee Kuan Yew sebuah pulau bernama Singapura, dan baru-baru ini sebuah pulau bernama Batu Puteh? Atau tanah seluas 25,000 ekar yang menjadi Empangan Linggi di Kota Tinggi, Johor. Tanah yang dijual kepada Singapura. Empangan yang memproses air bersih dan selain untuk bekalan ke pulau Temasik, dijual kembali untuk bekalan air negeri Johor, dengan harga semurah 3 sen segelen. Tapak empangan yang dikatakan tempat berpusatnya tamadun Melayu purba, bernama Kota Gelanggi - apakah telah jatuh menjadi milik dinasti diktator Singapura Lee Kuan Yew?

Benar, Lee Kuan Yew seorang rasis Benar rasisme menjadi tunjang pemerintahan parti tunggal PAP Singapura. Tetapi kita tidak boleh mengambil pendekatan perkauman dalam mendekati permasalahan ini. Pendekatan kelas pemerintah menindas dengan rakyat yang ditindas perlulah diambil. Buktinya mangsa kekejaman dan penindasan Lee Kuan Yew dan PAP Singapura tidak mengenal ras, warna kulit, makan babi atau tidak makan babi, Melayu atau Cina.

Kita tahu bekas Ketua Pengarang akhbar Utusan Melayu, Pak Said Zahari, dipenjarakan kerajaan Lee Kuan Yew selama 17 tahun tanpa bicara. Namun demikian, kita juga perlu tahu Chia Thye Poh, seorang Cina juga dipenjarakan Lee Kuan Yew (yang juga seorang Cina). Chia Thye Poh bolehlah dikatakan sebagai pemegang rekod dunia sebagai tahanan politik (memecah rekod Nelson Mandela) tanpa bicara ISA paling lama bukan sahaja di Temasik tetapi di seluruh dunia, dengan rekod pemenjaraan selama 31 tahun! Ingatlah nama-nama ini Lim Chin Siong, Ho Piao, Tan Jing Quee, Francis Khoo, Teo Soh Lung, Wong Souk Yee dan kawan-kawan seperjuangannya yang ditindas diktator Lee Kuan Yew. Terlalu ramai sebenarnya, rakyat Singapura - berbilang kaum dan agama- yang cintakan keadilan, kebenaran, kebebasan, kemerdekaan, kesetaraan menjadi mangsa kerakusan dan kekejaman diktator - setaraf mahazalim - Lee Kuan Yew!

Mereka yang dipenjara tanpa bicara ini, dibawah ISA oleh diktator Lee Kuan Yew, tidak melihat semenanjung tanah Melayu dan pulau Temasik sebagai dua buah negara yang berbeza. Francis Khoo, seorang pelarian politik, seniman, penyair, intelektual dan ahli akademik misalnya memahami naluri jiwa merdeka suatu bangsa dengan pengalaman baru bebas daripada penjajahan Inggeris, Jepun, Belanda, Portugis. Rakyat suatu bangsa merdeka dengan keragaman budaya, kaum dan agama. Mereka mewakili ingatan perjuangan golongan progresif demokratik tahun-tahun 40 an dalam pakatan Pusat Tenaga Rakyat - Putera All Malayan Council Joint Action. Parti-parti seperti Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya, Angkatan Pemuda Insaf (Api), Angkatan Wanita Sedar (Awas), Hizbul Muslimin, Parti Komunis Malaya, Rejimen ke 10.

Menariknya, seorang Francis Khoo, kalau dalam hujah perkauman Umno akan hanya disebut sebagai seorang Cina Singapura yang menindas orang-orang Melayu di sana. Perlembagaan Rakyat 1948 tajaan Putera-AMCJA menyebut Melayu sebagai gagasan tanahair merdeka serta bagaimana manusia-manusia di dalamnya dapat hidup bersama, setara, saksama dan adil. Melayu, dalam ertikata Perlembagaan Rakyat bukan kaum, tetapi asas suatu rupa bangsa baru merdeka di tanah Melayu dan pulau Temasik.

Tetapi kalau kita keluar dari kandang perkauman kita akan merasa setara, sebagai suatu bangsa baru merdeka - daripada penjajahan kuasa-kuasa imperialis - bilamana seorang Francis Khoo berkata, "benarkan saya bercakap dalam bahasa ibunda, iaitu bahasa Melayu." Kata-katanya diperkukuhkan sekali lagi dengan penegasan, “bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan Malaysia dan Singapura.” Francis berkata demikian pada 16 Mei 2009 lalu di Kuala Lumpur, dalam suatu acara pelancaran buku berjudul, Our Thoughts Are Free, buku yang mengandungi puisi dan karangan tentang pemenjaraan dan menjadi pelarian politik Singapura. Dalam sistem pecah dan perintah, kaum, agama, puak, suku tidak dibenarkan bersatu sebagai rakyat sebaliknya digalakkan menjadi seteru. Mudahnya, pemerintahlah yang mengaut untung atas permusuhan ini.

*pertama kali terbit di Suara Keadilan Mei 2009

11 comments:

  1. tulisan yang baik ..
    Perlu dihayati oleh semua orang..

    ReplyDelete
  2. sapa dia jugak yang bagi cina tu kaya? DEB? pegi mampos la sama dia..

    ReplyDelete
  3. Tiada seorang pun manusia pernah memohon untuk dilahirkan sebagai bangsa atau kaum tertentu.
    Alangkah meriahnya alam dihuni oleh ribuan bangsa serta kaum.

    ReplyDelete
  4. Interesting facts.

    Interesting reading.

    Keep on writing this sort of good stuff.

    ReplyDelete
  5. LU KASI GUA ILMU BARU MAT...HAHAHA INI YG MEREKA MAU DGR DARI SEORANG PENULIS MALAYSIA..

    TABIK KAWANKU..

    ReplyDelete
  6. Niceee! esp on Perlebagaan 1948...
    Bila nak uat entry psal Commie-Panic?!
    meyh singgah blog for commie issue!

    ReplyDelete
  7. Imperialism alaf baru kini bertopengkan sentimen kaum! Bonekapitolis berselerak di kasino perlembagaan.

    ReplyDelete
  8. Kami mahu hidup sebagai rakyat malaysia.. say no to racist!

    ReplyDelete
  9. orang melayu dibantu pun belum boleh bermegah dibumi sendiri lagi mahu kongsi sama kaum lain ..mana boleh

    ReplyDelete
  10. kelambu harimau..ha..ha

    kerana MELAYU yg dibantu itu mengagung2kan HENRY GURNEY

    ReplyDelete