Monday, June 8, 2009

First they came to Chin Peng, then SIS


Ungkapan puitik, First They Came karangan paderi Martin Niemöller. Ia menceritakan bagaimana paderi Martin ini pada awalnya, seorg yg anti komunis dan menyokong kebangkitan fasis Nazi Hitler. tetapi akhirnya dia pun turut menjadi mangsa, ditangkap dan dipenjarakan Hitler:

Di Jerman, mula-mula, mereka datang menghantam komunis
aku tak bersuara, kerana aku bukan komunis

kemudian, mereka datang menghantam Yahudi
aku tak bersuara, sebab aku bukan Yahudi

lepas tu, mereka datang menghantam Kesatuan Sekerja
aku tak bersuara, kerana aku bukan kesatuan sekerja

kemudian, mereka datang menghantam org2 Katholik
aku tak bersuara, sebab aku org Prostestan

akhirnya, mereka datang kepadaku
tapi waktu itu, tak ada lagi yang tertinggal untuk bersuara.

(terjemahan hampeh SS)

kebebasan bersuara dan menyatakan pendapat merupakan hak-hak asasi manusia sejagat. perbezaan pendapat merupakan suatu hal yg biasa. menekan perbezaan pendapat hanya menjuruskan kita semua ke kancah kebinasaan. perbezaan pendapat perlu dirayakan dalam ruang keilmuan, bukan ditindas dengan ganas kekerasan massa atau kekuasaan Negara - senjata, undang-undang dan penjara. perbezaan pendapat memerlukan keterbukaan untuk menggali pengetahuan. perbezaan pendapat bermaksud bersetuju untuk berbeza!

saya hanya menyokong PAS kerana agenda ketuanan rakyatnya. saya hanya menyokong PAS, bilamana mereka menjadi mangsa penindasan hak asasi manusia. saya hanya menyokong PAS kerana mereka mendukung perjuangan bahasa ibunda. saya hanya menyokong Pas setakat agenda melawan kekejaman dan kezaliman rejim penjajah Amerika Syarikat serta "telor-telor penjajah!" di Malaysia.

saya, tidak akan menyokong PAS, jikalau mereka mahu mengharamkan Sister In Islam (SIS). biarpun saya byk tidak bersetuju dengan SIS, atau tidak selesa dengan keahliannya yg terdiri dari golongan elit, malahan anak-anak para pembesar Umno - Nori TUN Abdullah, Zainah TAN SRI Anuwar, Marina TUN Mahathir. tetapi saya tetap akan menyokong prinsip hak asasi manusia - kebebasan bersuara dan berpersatuan.

kemutlakan belum pernah muktamad milik manusia!

4 comments:

  1. gua pun begitu mat, seperti katalu- hanya org yg rasa ada kuasa saja yg suka melabelkan org lain sesat..
    PAS perlu menumpukan dulu usaha mentarbiyyah ahlinya cara mendekati puak yg dirasakan sesat tuh! Setakat suruh haram itu ini, kambing pun reti..

    aik? dulu kata bangunan PAS pindah berdekatan Lorong Hj. Taib sebab buleh dakwah pondan..
    bila lagi? Setakat baling carburetor dung buat hapa..
    sekurang2 nasihat akhil hayy..
    kuang kuang!

    ReplyDelete
  2. Konservatif..


    Konservatif..

    Terima Kaseh.

    ReplyDelete
  3. Perbezaan pendapat wujud sudah lama. Pengharaman sebuah perbezaan pendapat adalah tindakan yg terkebelakang!Malah nabi2 sendiri tidak pernah mengharamkan sebuah perbezaan pendapat! Siapa PAS yang nak mengharamkan sebuah hak berpendapat? Tidak menyetujui pendapat adalah lumrah, tetapi menafikan hak untuk berbeza adalah tidak demokratik!

    Shah

    ReplyDelete
  4. Bahaya Virus H1N1

    Sekiranya anda mengalami simptom2 berikut :-

    1. Suka buat rundingan gelap
    2. Ingkar pada arahan Mursyidul Am
    3. Cepat lupa diri
    4. Suka tukar statement
    5. Suka sangat ‘tidur’ dgn musuh
    6. Autokratik tak tentu hala
    7. Tetiba sawan merepek “hidup Melayu!!”

    Maka anda sudahpun dijangkiti virus H1N1.
    AWAS!! Cepat2 berjumpa doktor yg ber’tauliah’.

    Doktor2 bertauliah anda boleh jumpa di kalangan golongan Protaz mahupun Protazah.

    ReplyDelete