Wednesday, June 3, 2009

Ekonomi Malaysia dikangkang utk dirogol imperialis korporat keparat!!!

catatanku tentang Dunia Ketiga Penyelamat Ekonomi AS dan Eropah telah diberi maklum balas berguna daripada Pak Ya (Yunos Ali):

sana sini said...

Deregulasi, persaingan terbuka dan perdagangan bebas kononnya.

Ini semua agenda neo-liberal dan neo-con yang berhq di Wall Street, New York dan The Bank, London.

Tujuannya untuk memonopoli seluruh dunia sebanyak busines yg boleh dan di pusatkan di sana.

Semua keuntungan akan mengalir ke hq2 itu. termasuklah juga rompakan korporat oleh CEO dan pengarah2nya, contoh AIG - syarikat insuran seantaro dunia.

Wang/kekayaan yang dirompak itu wang/kekayaan rakyat dunia, bukan dari rakyat Barat sahaja - sebagai diwar-warkan oleh media mereka sebagai 'taxpayer money'.

Fikir sejenak, Malaysia buka terkangkang bisines industri, pertanian, galian, sumber alam dan perkhidmatan untuk mereka rogol.

Apakah mereka akan membenarkan sekiranya syarikat2 dari Malaysia membeli dan mengkontrol GM atau AIG?

Apakah AS dan EU akan membuka tender kontrak dan pembekalan kerajaan mereka kepada syarikat2 Malaysia, atau dari negara2 Dunia-3?

Malaysia dalam keadaan malang. PMnya jago kampung - rakyat vokal dikibai dengan ISA, Akta Polis, Akta Hasutan dan Jenayah Fitnah.

Tetapi masyarakat antara bangsa sangat mengetahui tembelang busuk PM Malaysia ini. Media mereka secara terbuka memecahkan tembelang ini - tak saman pun!

Organisasi2 risikan mereka, termasuk juga Singapura, pasti tahu dengan terperincinya kerenah dan kelemahan PM ini.

Tak perlu diugut, tst sahaja - tahu sama tahu - maka apabila 'berunding', sebenarnya Malaysia di bawah rejim yang ada sekarang ini terpaksa rela memberikan konsesi - sepertimana sultan2 Melayu memberikan konsesi kepada penjajah British dahulu.

Kita Malaysia sekarang ini dijajah, dirogol dan dirompak lagi atas nama globalisasi.

1 comment:

  1. Perogolan beramai-ramai rakyat tempatan.. tanahmalaysia cuma bohsia yang dibogilkan. Imperialist pancut dulu. pastu baru boneka-boneka dia lak.

    Tapi spesimen tetap ada.. pada alaf dan generasi mendatang, kes tetap akan dibuka semula.

    ReplyDelete