Monday, June 15, 2009

Kontroversi Karya Seni Fahmi Reza!!!


pasti kita tak akan lupa video terpenggalnya kepala Najib di papan bilbod, kemudiannya kita mendpt tahu hasil karya Fahmi Reza di galeri dipaksa turunkan dari pameran kerana tekanan pihak berkuasa, dan kerana di galeri yg sama bakal berlangsung pelancaran buku oleh pemimpin Umno BN.


-gambar di atas curian dari http://www.arterimalaysia.com-

"Jadi, ini senilah!" (so this is art) kata ejekan/sindiran/amaran salah seorang dari sepasang pengunjung yg hadir ke galeri Valentine Willy, seperti yg dilapor Zideck Siew dlm laman arterimalaysia.com. manakala seorg lagi pasangannya seronok merakam mengambil gambar karya Fahmi yg terpamer di ruang galeri. kehadiran sepasang pengunjung itu -yg disyaki wakil penguasa, sb atau apa2 ler- memberi kejutan kpd pengurusan galeri.“It was verbal abuse,” kata Snow Ng, pengurus galeri itu (gambar atas sebelah kiri, ccd google) .
“It sounded as if they wanted to intimidate us," begitu jelas Snow lagi spt yg disampai dlm laporan Zideck.

nampaknya pameran Rock Kaka (ker KAngKAng atau KAh KAh tukar tiub) yg menampilkan karya seni visual kontemporari oleh seniman2 kontemporari Fahmi Reza (gambar sebelah kanann CCD google), Callen Tham,Fairuz Sulaiman, Vincent Leong dan Saiful Razman menjadi pameran yg panas diperkatakan sekarang ini. lihat perbincangan di laman masyarakat seni budaya Malaysia dan Asia Tenggara:
http://www.arterimalaysia.com/2009/06/15/the-rock-kaka-thing-critical-responses/

bagaimanapun Fahmi Reza membantah tindakan galeri yg menurunkan hasil karyanya di galeri tanpa pengetahuannya dalam surat aduannya itu:
teruskan berjuang Fahmi Reza!!!kami sokong!

3 comments: