Tuesday, June 30, 2009

Grafiti di UM: ‘Altantuya, C4, puaka, pembunuh’

Salut buat mahasiswa berani,
sebenarnya, dalam perjalanan hidup kita. banyak hal yg terjadi. ada yg kita tahu. ada yg kita tidak tahu. dan ada juga yg kita pilih2 utk tahu. begitulah sebenarnya pada hari Rabu, minggu lalu aku terlepas mendapat tahu tentang berita penangkapan dua org mahasiswa Universiti Malaya (UM),
Mohd Izzudin Hilmi dan Mohd Sharuddin, masing-masing berusia 21 tahun.
Dua org mahasiswa berani ini, sehingga ke hari ini masih dalam tahanan polis dan dikhabarkan pihak polis sedang mengesan tiga orang lagi rakan mereka, sepertimana yg dilaporkan laman www.um-today.com ,tidak dapat dipastikan apakah dakwaan yg dikenakan terhadap mereka.

Penahanan Izzudin Hilmi dan Mohd Sharuddin dikisah tuduhkan kerana luahan marah contengan di dinding bangunan UM, sehari sebelum lawatan Rosmah Mansor ke UM. contengan itu bagaimanapun telah dipadamkan pihak universiti. ia bertulis:


Altantuya, C4, puaka, pembunuh



9 comments:

  1. Wasting their chance to be better in life. Baik belajar, improve life. Dah besar, baru protes. Baru rock macam itu.

    *sekadar pendapat saya sahaja.

    ReplyDelete
  2. itu bukan berani, itu pondan namanya. setakat conteng kat dinding, apek jual aiskrim pun boleh buat. yang pasti najib dah bersumpah yang dia tak kenal altantuya dan saiful juga dah bersumpah laknat yang dia telah diliwat oleh anwar ibrahim. tapi bila pulak anwar ibrahim nak bersumpah laknat yang dia tak liwat saiful????

    ReplyDelete
  3. selalunya bagi aksi graffiti/vandalisme, kesalahan adalah di bawah akta kesalahan kecil je. denda serta merta berbentuk kompaun beberapa puluh ringgit. tapi kadang2 bila contengan berbau politik, IO akan masuk campur dan itu yang buat perkara jadi leceh. dalam kes ini ada dua penyalahgunaan kuasa oleh polis iaitu ketiadaan waran dan halangan akses kepada ahli keluarga atau peguam untuk mahasiswa2 tersebut. dan penyalahgunaan kuasa pemimpin mahasiswa juga sebab pengecut dan tidak berdaya mempertahankan hak anak2 buah. letak jawatan je lah beb!

    ReplyDelete
  4. semoga semuanya selamat tanpa di apa-apakan.

    ReplyDelete
  5. patutkah orangx saperti kamu tu dipanggil mahasiswa?aku percaya untok menguraikan perkata MAHA & SISWA tu kamu tak mengerti.
    itu pasal kamu yg konon bergelar mahasiswa berperangai sebegitu...wal asal balik asillah.

    ReplyDelete
  6. yang pertama adalah AUKU.. mansuh je...

    ReplyDelete
  7. reverie,

    dah besar baru protes? mcm mana tu?
    dah ada anak 5 baru nak protes ke? gitu?

    pandai la kamu ni.

    anon,

    tak sume orang berani conteng dinding dgn perkataan2 mcm. resiko tinggi kalau t'tangkap sprt mereka2 yg t'tangkap ni. berani ambil resiko tu la keberanian,ngok. apek jual ais-krim lg la konfem tatak berani wooo...

    ah, kalau kamu pun mcm la berani..

    -alva aalto

    ReplyDelete
  8. hah.. buat hal.. kalau aku la.. aku nak conteng, "parking tak cukup"

    hahaha

    ReplyDelete
  9. kerana yang 'terpapar' namanya itu adalah wanita pertama, maka menjadi kes polis.
    kalaulah yang 'terpapar' itu namanya seorang lecturer yang diprotes kerana subjeknya gagal, paper pun tidak amik kisah.

    ReplyDelete