Wednesday, June 3, 2009

Dunia Ketiga penyelamat ekonomi A.S dan Eropah


Amerika Syarikat dan Eropah saat ini berdepan dengan krisis ekonomi paling buruk. Maka negara2 ini yg dulunya menjadi juara pasaran bebas tanpa aturan/sekatan/perundangan kini mula mengawal pasaran mereka.

peliknya, A.S melalui perjanjian perdagangan -kunun- bebas (FTA) dan juga Eropah mendesak negara-negara dunia ketiga untuk membuka pasaran mereka. dalam istilah ekonominya dipanggil liberalisasi dan deregulasi pasaran.

"Brussels pushing finance deregulation in third world"

mudahnya, A.S dan Eropah sedang menuju bankrup. tetapi negara2 dunia ketiga dipaksa untuk menyelamatkan ekonomi negara imperialis A.S dan Eropah. keadaan yg sama selepas perang dunia pertama dan perang dunia kedua. bilamana negara Britain hampir bankrup. Ia diselamatkan oleh kerajaan Parti Buruh dengan dasar-dasar yg seolah-olah pro rakyatnya - seperti kesihatan percuma, memiliknegarakan bank dan kompeni2 perusahaan, anti-penswastaan kepentingan awam. Namun dasar kesejahteraan pro-rakyat Britain kerajaan Parti Buruh itu hanya dapat dinikmati dengan memeras sumber daya alam dan manusia dari negara-negara jajahannya, seperti Malaya.

hari ini di Malaysia, rejim Najib-Muhyiddin siap sedia patuh tunduk dengan tuntutan kuasa-kuasa imperialis ini untuk terus menjual tanah air dan NEGARA. saat beberapa hari naik takhta, Najib telahpun berikrar setia melakukan deregulasi dan liberalisasi pasaran.

apa pula kata apa nama kunun wira dunia ketiga itu?

p/s-imej CCD google


4 comments:

  1. selamat berliberal lah malaysia (najib)!

    ReplyDelete
  2. tambahan:


    mat. aku promote lah blog ni. cuba tengok kat tepi blog DB PRESS tu. ada apa aku promote blog ko. hehehehehe. :p

    ReplyDelete
  3. Deregulasi, persaingan terbuka dan perdagangan bebas kononnya.

    Ini semua agenda neo-liberal dan neo-con yang berhq di Wall Street, New York dan The Bank, London.

    Tujuannya untuk memonopoli seluruh dunia sebanyak busines yg boleh dan di pusatkan di sana.

    Semua keuntungan akan mengalir ke hq2 itu. termasuklah juga rompakan korporat oleh CEO dan pengarah2nya, contoh AIG - syarikat insuran seantaro dunia.

    Wang/kekayaan yang dirompak itu wang/kekayaan rakyat dunia, bukan dari rakyat Barat sahaja - sebagai diwar-warkan oleh media mereka sebagai 'taxpayer money'.

    Fikir sejenak, Malaysia buka terkangkang bisines industri, pertanian, galian, sumber alam dan perkhidmatan untuk mereka rogol.

    Apakah mereka akan membenarkan sekiranya syarikat2 dari Malaysia membeli dan mengkontrol GM atau AIG?

    Apakah AS dan EU akan membuka tender kontrak dan pembekalan kerajaan mereka kepada syarikat2 Malaysia, atau dari negara2 Dunia-3?

    Malaysia dalam keadaan malang. PMnya jago kampung - rakyat vokal dikibai dengan ISA, Akta Polis, Akta Hasutan dan Jenayah Fitnah.

    Tetapi masyarakat antara bangsa sangat mengetahui tembelang busuk PM Malaysia ini. Media mereka secara terbuka memecahkan tembelang ini - tak saman pun!

    Organisasi2 risikan mereka, termasuk juga Singapura, pasti tahu dengan terperincinya kerenah dan kelemahan PM ini.

    Tak perlu diugut, tst sahaja - tahu sama tahu - maka apabila 'berunding', sebenarnya Malaysia di bawah rejim yang ada sekarang ini terpaksa rela memberikan konsesi - sepertimana sultan2 Melayu memberikan konsesi kepada penjajah British dahulu.

    Kita Malaysia sekarang ini dijajah, dirogol dan dirompak lagi atas nama globalisasi.

    ReplyDelete