Tuesday, June 23, 2009

Infrarrealismo-selepas kematian para pengarangnya


Infrarrealismo yg ini, bukan infrarealismo yg digerakkan Roberto Matta dr Chile setelah dipecat Andre Breton daripada gerakan surrealisme, di tahun2 1950 an. Infrarealismo ini adalah gerakan puisi tahun2 70 an di Mexico dan Amerika Selatan. gerakan yg makin malap mengecil di tahun2 80 an, dan menjadi tidak penting serta tidak langsung dikenali. hinggalah penghujung 90an.

sayang tak byk yg kita tahu ttg dunia sastera Amerika Latin, apatah lagi dunia sastera selepas Gabriel Garcia Marquez, Octavia Paz atau Mario Vargas Llosa. aku menemukan gerakan puisi Infrarealismo, hanya setelah membaca novel Savage Detective, karya Roberto Bolano, dlm terjemahan bhs Inggerisnya. itupun setelah dia mati, baru dunia sastera bhs Inggeris tahu akan kehebatan gempak mamat ni dan kwn2nya. membaca Roberto Bolano, barulah aku tahu ttg kewujudan Mario Santiago, yg telah mati juga serta kwn2nya yg byk juga telah mati.

dua gambar di atas: Mario Santiago Papasquiaro

3 comments:

  1. ini ada bagusnya jika dapat ku baca..

    ReplyDelete
  2. macam biasa.. dah mati baru orang sebut kehebatan perjuangan.. macam malaysia, berapa ramai dapat anugerah lepas mati?

    ReplyDelete
  3. "literature is the saddest road that lead you to anything"

    quote andre breton yg sering dikutip oleh saut.

    Bung, rasanya rambut kuncir siapa lagi berbau, rahmat atau saut?
    :-)

    ReplyDelete