Wednesday, June 24, 2009

S'pura-M'sia: nampak makin baik; amacam Tun Kunun?

bulan Mei 09 lalu, isteri kpd perdana menteri Malaysia, Najib Razak membuat lawatan ke Temasik.

Jun 09 ini pula Malaysia dikejutkan (atau kurang terkejut kerana isu kerajaan perpaduan) dgn lawatan luar biasa Mental Mentol (MM) Singapura, Lee Kuan Yew (LKY) ke Malaysia.

semalam, hubungan ukhuwah pemerintah dua negara ini diperkukuhkan lagi (klik utk berita). menteri luar Singapura George Yeo datang ke kuala lumpur bertemu rakan sejawatnya Anifah Aman.

mereka berbincang tentang memperbaharui perjanjian dua hala Point Of Agreement (POA) yg ditandatangani pd 1990 oleh menteri kewangan pd waktu itu Daim Zainuddin. kita mahu tahu apakah butir2 perjanjian ini? menjadi cara amalan apa2 perjanjian antarabangsa di negara2 demokratik di dunia ini untuk perjanjian sebegini disah, diperakui dan dipersetujui bukan saja oleh kabinet atau perdana menteri tetapi oleh Parlimen - Dewan Rakyat dan Dewan Negara, termasuklah Yang Dipertuan Agong juga.

terdengar isu tanah Keretapi Tanah Melayu (KTM) di Singapura menjadi topik perbincangan. dan mungkin dlm tahun ini juga, perdana menteri Malaysia, Rosmah dan Najib akan ke Singapura, utk bertemu berbincang tenang2 dengan Lee Hsien Loong (anak Lee Kuan Yew) bersama bapanya MM LKY.

kata Najib, tak ada apa istimewanya lawatan MM LKY ke sini tempohari.

dulu di Filipina, Imelda Marcos mmg rakus.

p/ss: Pakatan Rakyat tak ada ker org yg memantau perkembangan perjanjian2 antarabangsa sebegini?

1 comment:

  1. harap pakatan akan buat pemantauan..klu tak kita jer mat yg gegarkan diorg ni dari tidor.

    ReplyDelete