Thursday, June 25, 2009

TINGGALKAN SEGALANYA, SEKALI LAGI

Manifesto pertama gerakan infrarrealismo

“Empat jam cahaya ke penghujung sistem solar; ke bintang terdekat, empat tahun cahaya. Lopong ketidakseimbangan lautan kekosongan. Tapi apakah kita benar-benar yakin yang ianya cuma kekosongan? Kita hanya tahu dalam ruang itu tiada bintang terang; jika ia wujud, apakah ia nampak? Dan jika ia wujud, bentuknya cerah atau gelap? Bolehkah ia tidak terjadi pada peta cakrawala, hanya di bumi, bahawa kota-kota berbintang ditunjuk tandakan dan bintang desa kampung-kampung diabaikan?”

-Penulis fiksi Soviet menggaruk mukanya di tengah malam.

- Infra matahari (Drummond akan berkata, budak-budak proletariat yang gembira).

-Peguero dan Boris sendiri di bilik darjah bawah meramalkan keajaiban di balik pintu.

- Duit Percuma

*

Siapa yang menjelajah kota dan untuk musik akan hanya mendengarkan siulan kawannya sendiri, kata-kata kekaguman dan kemarahan dirinya sendiri?

Jantan kacak yang tidak tahu
Kemuncak orgasme gadis pada kelentitnya

(Tengok, bukan saja dalam muzium ada taik) (Proses memuziumkan diri sendiri itu juga) (Tentunya semua itu telah disebut dedahkan).

*

Adik beradik kita:


para penembak tersembunyi (sniper), orang-orang biasa yang sunyi sendiri di warung-warung Cina di Latin Amerika, pelapah daging di pasar, dalam dilema diri dan masyarakat yang dasyat; kemandulan tindakan dan penyiasatan (pada tahap diri atau muram kemendungan pertentangan estetika) tindak persajakan.


*

Bintang-bintang cerah kecil abadi berkerlip pada kita dari tempat di alam semesta bernama rangkaian lorong serabut dan berselirat – suatu labirin.

-Kelab-Joget kesedihan.

-Pepito Tequila meratap dalam esak sendu untuk cintanya Lisa Underground.

-Dia isap, kau isap, kita isap.

-Dan Seram

*

Tabir-tabir air, simen, atau tin memisahkan mekanisme budaya, yang mana ia menyediakan kesedaran dan bontot kelas penguasa, dari peristiwa budaya yang hidup, digosok gilap bersih, dalam hidup dan mati yang tidak henti-henti, kedunguan sejarah dan seni halus (pencipta tiap hari mencipta sejarah gilanya sendiri dan seni halusnya yang menakjubkan), tubuh yang tiba-tiba menguji sensasi kehebatan dirinya, produk zaman yang sedang membawa kita mendekati jamban dan revolusi pada kelajuan 200 km sejam.

“Bentuk baru, bentuk aneh, jarang ditemukan”, seperti kata Bertolt yang telah tua, separuh ingin tahu dan setengah senyuman.

*

Sensasi tidak muncul tanpa sebab (kenyataan ketara kenyataan-kenyataan), namun daripada realiti yang ditetap kurungkan, dengan seribu cara, terus mengalir.

-Realiti yang rumit menjadikan kita mabuk laut!

Justeru, boleh jadi sebahagiannya adalah kelahiran dan sebahagiannya lagi kita yang di barisan hadapan (vanguard) untuk merasai sakit kematian yang amat sangat. Bentuk-bentuk kehidupan dan bentuk-bentuk kematian melewati retina mata kita setiap hari. Pergeseran antara bentuk-bentuk ini melahirkan bentuk-bentuk infrarrealis : MATA PERALIHAN

*

Masukkan seluruh kota ke dalam hospital permai sakit jiwa. Adik manis, lolongan kereta kebal, lagu-lagu khunsa, gurun berlian, kita hanya hidup sekali dan setiap hari penglihatan tambah besar memukal ruang dan licin menggelincir. Adik manis, ditumpangkan ke kota purba Monte Albán. Pasang tali pinggang keledar sebab bangkai-bangkai telah disiram. Adegan pengurangan.

*

Dan kebaikan budaya borjuis? Dan ahli akademik dan gerombolan penjenayah? Dan barisan hadapan (vanguards) dan pasukan belakang (rearguards)? Dan beberapa gagasan tentang cinta, pemandangan indah, ketepatan dan persenjataan multinasional Colt?

Seperti yang kukatakan pada Wali-Keadilan dalam mimpi yang aku alami sekali: Malahan kepala-kepala para bangsawan tidak dapat menggunakan kita sebagai senjatanya.

*

-Bahagian baik dalam dunia ini adalah dilahirkan dan bahagian baik yang lainnya adalah kematian, dan kita semua tahu yang kita semua mesti hidup atau kita semua mesti mati: tidak ada jalan tengah.

Chirico berkata: fikiran perlu menjarak pergi daripada semua hal yang dipanggil logika atau kewarasan yang wajar, perlu pergi jauh daripada semua masalah manusia, namun demikian perkara-perkara muncul di bawah ciri rupa wajah dan segi yang baru, ibarat dicerahkan oleh buruj bintang yang muncul buat pertama kalinya.

Infrarrealis berkata: Kita akan memenuhkan kepala kita dengan semua masalah-masalah manusia, dengan yang demikian segala hal dan perkara akan bergerak dalam diri kita sendiri, suatu wawasan luar biasa manusia.


-Buruj bintang Burung Cantik.

-Infrarrealis mencadangkan pengaslian asal kepada dunia: orang asli Indian yang segan, pemalu dan tergila-gila.

-Lirisme baru, yang mula membangkitkan Amerika Latin, mendokong dirinya dengan cara-cara yang tanpa gagal mengkagumkan kita. Jalan untuk masuk ke dalam perkara, merupakan jalan pengembaraan penuh debar dan berbahaya: sajak adalah perjalanan dan penyajak adalah wira yang mendedahkan wira-wira. Kelembutan adalah seperti senaman dalam kelajuan. Pernafasan dan bahang haba. Pengalaman tergesa-gesa, struktur yang melahap bentuknya sendiri, pertentangan-pertentangan yang sasau.

Jika penyajak berserabut, pembaca juga mesti menyerabutkan dirinya juga.

“buku-buku erotik tanpa ejaan


*

RIBUAN PENERAJU BARISAN HADAPAN (VANGUARD) TAHUN 60 AN YANG DIPENGGAL telah mendahuli kita

kembang 99 kuntum bunga-bunga umpama kepala lopong – yang dipecahkan

Pembunuhan beramai-ramai, kem-kem tahanan baru

Sungai-sungai Putih bawah tanah, angin ungu

Ini masa-masa susah untuk sajak, kata sesetengah orang, minum teh, mendengar musik di pangsapuri-pangsapuri mereka, bercakap (mendengar) guru-guru tua. Ini waktu sukar buat manusia, kata kita, berpaling pada benteng-benteng setelah seharian penuh memburuh taik dan gas pemedih mata, meneroka/ mencipta musik malah di rumah pangsa kita, menghadap saujana pemandangan kuburan-yang-luas, di mana mereka [sic] dalam putus asa meneguk secangkir teh atau mabuk dengan kemarahan yang meluap-luap atau lembap kelumpuhan guru-guru tua.

SAAT-SAAT YANG DINANTI-NANTIKAN telah mendahuli kami

((Belalah beruk-beruk dan beruk-beruk itu akan menggigit kamu))

[bhs Sepanyol: Cría zambos y te picarán los callos]


Kita masih di zaman manusia (era quaternary, zaman geologi termuda). Apa kita masih di dalam zaman manusia?

Pepito Tequila mengucup puting Lisa Underground yang bersinar cahaya pendar dan melihat dia pergi ke pantai yang mana piramid-piramid hitam tumbuh.


*
Aku ulangi:

penyajak ialah wira yang mendedahkan wira-wira, seperti tumbangnya pohon merah yang mengisytiharkan permulaan hutan.

-Ketekunan istiqamah usaha-usaha etika dan estetika membuka jalan perubahan dengan pengkhianatan-pengkhianatan atau kelangsungan hidup yang menyedihkan.

-Dan seorang individu akan mampu melangkah seribu kilometer tetapi akhirnya jalan yang dipijak itu akan memakan dirinya.

-Etika kita adalah Revolusi, estetika kita adalah Hidup: seperkara tunggal.

*

Bagi kaum borjuis dan borjuis kecil hidup adalah parti. Setiap minggu mereka berpesta. Proletariat tidak ada pesta keramaian berseronok. Hanya pengkebumian berirama. Ini akan berubah. Yang diperas akan mengadakan parti besar-besaran. Ingatan dan kacip gergasi pemenggal kepala. Merasainya, mengalaminya pada malam-malam tertentu, menciptakan mata-mata parang dan sudut-sudut lembap melengas, ibarat mengusap mata-mata tajam semangat yang baru.

*

Pengembaraan sebuah sajak melalui musim-musim rusuhan: sajak menghasilkan penyajak menghasilkan puisi menghasilkan sajak. Bukan lembah eletrik/ penyajak dengan lengan-lengan terpisah dari tubuh/ puisi perlahan-lahan mengambil alih Wawasan dirinya tentang Revolusi. Lembah ini adalah titik berencam rumit. “Kita akan terus mencipta agar dapat meneroka pertentangannya, bentuk-bentuk keengganan tak terlihat, hinggalah diperjelaskan.” Perjalanan tindakan menulis melalui zon-zon yang tidak langsung menolong tindakan penulisan itu.

Rimbaud, baliklah ke rumah!


Menggulingkan kenyataan sehari-hari tentang sajak moden. Pengurungan-pengurungan yang mendorong putaran kenyataan sebuah puisi. Rujukan yang baik: si sasau Kurt Schwitters. Lanke trr gll, o, upa kupa arggg, siaran saluran rasmi, para penyiasat tutur bunyi kata mengkanunkan lolongan itu. Jambatan-jambatan Noba Express adalah anti-pengkanunan: biarkan dia menjerit, biarkan dia melaung (tolong jangan ambil pensil atau kertas, jangan merekod dirinya, jerit bersama-samanya jika kamu mahu ikut serta), jadi biarkan dia menjerit, agar dapat melihat apakah wajahnya bila dia selesai, apakah hal-hal tidak masuk akal yang kita alami.

Jambatan-jambatan kami untuk mengabaikan stesen-stesen., puisi menghubung kaitkan kenyataan dan khayalan.

*

Dengan getaran

*

Apa yang dapat ku pinta dengan lukisan Amerika Latin sekarang? Apa yang dapat kupinta daripada teaternya?

Lebih terdedah dan ekspresif, lalu berhenti dalam taman yang dirobohkan kerana kabus tebal dan melihat orang melintas lebuh-lebuh dalam kumpulan (yang mana berjangkit dan mewabak), apabila terlalu banyak kenderaan, seperti para pejalan kaki, terdesak cepat-cepat sampai ke pondok-pondoknya, dan inilah waktunya bila mana pembunuh-pembunuh keluar dan para mangsanya mengekori mereka.

Apakah kisah-kisah sebenarnya yang hendak diceritakan para pelukis kepadaku?

Petak yang menarik, warna dan bentuk tetap, paling baik ia hanyalah sindiran buat gerakan. Kanvas-kanvas yang hanya menjadi poster-poster terang di dalam kamar-kamar para doktor dan jurutera yang mengumpulnya.

Seorang pelukis dijadikan selesa dalam masyarakat yang semakin hari menjadi lebih “pelukis” dari pelukis itu sendiri, dan di sinilah si pelukis ditemukan tanpa senjata dan didaftarkan sebagai seorang badut pelawak.

Jika suatu lukisan bikinan X ditemukan di sesetengah jalan oleh Mara [Oddete], lukisan ini akan dapat memiliki suatu penghormatan bermaklumat yang cukup menghiburkan hati; [dalam] sempit ruang tamu yang secantik hiasan kerusi besi borjuis/ persoalan retina mata?/ya atau tidak/ tetapi lebih baik untuk mencari (dan malangnya untuk menyusun dalam suatu sistem pada suatu waktu) faktor-faktor peledak, kesedaran kelas, seratus peratus keprihatinan pada kerja, dalam persandingan terhadap suatu nilai “kerja” yang mendahuluinya dan menentukan syarat-syaratnya.

-Seorang pelukis meninggalkan studio dan APA SAJA status quo dan memenuhkan kepalanya dengan pertanyaan-pertanyaan pada diri sendiri/ atau siap untuk bermain catur seperti [Marcel] Duchamp/ Sebuah lukisan yang menunjukkan bagaimana untuk melukis lagi/ Dan sebuah lukisan dari kemiskinan, percuma atau terlalu murah, tidak siap, dari penyertaan, dari mempertanyakan penyertaannya, daripada pemanjangan rohani dan jasmani yang tidak terbatas.

Lukisan terbaik Latin Amerika ialah lukisan yang memiliki tahap-tahap ketidaksedarannya, permainannya, pesta keseronokannya, eksperimen yang memberikan kita wawasan nyata tentang siapakah kita dan mendedahkan kita apa yang boleh kita lakukan untuk menjadikan lukisan terbaik Amerika Latin yang kita lukiskan dengan hijau dan merah dan biru pada rupa-rupa kita, untuk mengenal diri kita sendiri dalam penciptaan terus menerus dari puak suku kaumnya.

*

Cubalah mengabaikan segalanya setiap hari

Arkitek, mengabaikan pembinaan daripada tahap-tahap dalaman dan menghulurkan tangan-tangan (atau menggengamnya, tergantung pada tempatnya) ke arah ruang ini pada luarannya. Tembok dinding dan siling menjadi berguna bila ia tidak hanya digunakan untuk tidur atau melindung dari hujan tetapi apabila ianya mendirikan, memulakan, misalnya, pada setiap tingkah perlakuan tidur setiap hari, kesedaran yang menghubungkan manusia dan ciptaannya, atau hanya kemustahilan sementara darinya.


Bagi seni bina dan arca, infrarrealis bermula daripada dua titik: benteng dan katil.

*

Khayalan yang benar adalah imaginasi yang berkesan, menjelaskan, menyuntik kuman paling bernilai ke dalam khayalan orang lain. Dalam sajak dan dalam apa saja yang sepatutnya, jalan kepada sesuatu perkara itu masih perlu melalui jalan pengembaraan penuh debar dan berbahaya. Menciptakan perkakas untuk kegiatan subversif sehari-hari. Musim-musim subjektif menjadi manusia, dengan keindahan pepohonnya, meraksasa dan lucah, seperti makmal uji kaji. Membuktikan, melihat tanda-tanda daripada keadaan-keadaan yang bergerak seiring dan membajak seumpama garukan berdarah ke atas dada, pada wajah. Perumpamaan-perumpamaan tentang rupa yang tidak habis-habis. Mereka terlalu ramai. Apabila muncul muka-muka baru kita tidak mengambil kira mereka, biarpun kitalah yang menciptakan mereka/ melihat ke dalam cermin. Malam-malam menyiksakan. Tanggapan dikangkang bukakan oleh cara-cara daripada anutan etika estetika yang paling melampau.


*

Cakrawala cinta muncul di atas kedua belah tapak tangan kita.

-Para penyajak, biarkan rambut engkau terhurai (kalau ada)

-Bakar sampahmu dan mulakan menyintai sehinggalah engkau mendapat puisi-puisi tak ternilai harganya.

-Kita tidak mahu lukisan-lukisan dengan bahan tiruan, tetapi fajar besar sintetik matahari menyinsing terbenam.

- Kelajuan kuasa kuda 500 kilometer sejam.

- Tupai-tupai api melompat ke pokok-pokok api

- Suatu pertaruhan untuk melihat siapakah yang pertama sekali mengerdip, di antara saraf dan pil tidur


*

Risiko senantiada ada di tempat lain. Penyajak sebenar ialah seorang yang selalu menyingkirkan dirinya sendiri. Jangan terlalu lama di satu-satu tempat, seperti para gerilya, seperti UFO, seperti putih mata-mata banduan digari rantai-rantai tak berkesudahan.

*

Paduan dan letupan dari dua tebing: penciptaan seperti grafiti lancang berani dan pembukaannya dirasmikan oleh seorang budak sasau.

Tak ada yang mekanikal. Skala-skala ketakjuban. Seseorang itu, mungkin Hieronymus Bosch, memecahkan akuarium cinta. Duit percuma. Adik manis.

Menikmati wawasan-wawasan hawa nafsu seperti bangkai-bangkai. Budak kecil memotong daging dari kucup ciuman sehingga Disember.

*

Jam dua pagi, setelah dapat hadir ke rumah Mara, kami mendengar (Mario Santiago dan sebahagian dari kami) tawa yang datangnya dari mewah rumah penthouse banggunan 9 tingkat. Mereka tidak berhenti, mereka ketawa dan ketawa manakala kami tidur bertopang bumbung pondok-pondok telefon. Cukuplah buat masa ini kalau hanya Mario saja yang masih cuba memberi perhatian pada tawa itu (penthouse itu merupakan bar golongan gay atau suatu yang lebih kurang sama dengannya dan Dario Galicia pernah memberitahu kami bahawa polis selalu waspada menjaga bar itu). Kami cuba membuat panggilan telefon tetapi duit syilingnya dibuat daripada air. Tawa itu berterusan. Setelah kami beredar meninggalkan daerah itu, Mario memberitahu aku sebenarnya tidak ada orang yang ketawa, ia hanyalah rakaman ketawa dan di atas sana, di dalam penthouse itu, sekumpulan kecil, atau mungkin hanya ada seorang homoseksual, mendengar dalam sunyi rakaman tawanya itu dan membiarkan kami mendengarnya.

-Matinya seekor angsa, lagu terakhir angsa itu, lagu terakhir angsa hitam, BUKAN di dalam Bolshoi tetapi dalam kesakitan dan kecantikan jalan-jalan yang tidak tertahan lagi.

-Pelangi yang bermula dalam wayang kematian yang ngeri dan berakhir dalam kilang permogokan.

-Kenyanyukan itu tidak pernah mengucup cium mulut kita. Ia tidak pernah mencium kita.

-Kita mengimpikan utopia dan tersentak bangun, lalu menjerit.

- Seorang pengembala lembu yang gagal sunyi miskin pulang ke rumahnya, itulah ketakjubannya.

*

Membuat sensasi-sensai baru tumbuh – kegiatan subversif penggulingan sehari-hari.

O.K.

TINGGALKAN SEGALANYA, SEKALI LAGI AYUH BERJALANLAH.

MULAKAN PERJALANAN



Roberto Bolaño, México, 1976

(terjemahan sembarang aku,2009)

1 comment:

  1. sama jer mcm kat Mesia ni. ko biler nak blah?

    ReplyDelete